divendres, 17 d’abril de 2009

Makarenko boys & girls

En setembre de 1920 li van proposar a Makarenko dirigir un centre per a delinqüents juvenils, i ell va accedir. El començament de la seua tasca al centre va ser molt difícil: Cinc edificis enrajolats el van rebre amb un buit total. A les habitacions no hi havia absolutament rés: finestres, portes i estufes havien sigut arrencades. Al cap de dos mesos, quan un dels edificis va ser rehabilitat, van arribar a la colònia els primers sis xavals, xics de 16 a 17 anys que, encara que no ofenien els seus pedagogs, simplement, no ajudaven ni tan sols amb la seua presència. Un d’aquestos primers joves no va tardar a realitzar un atracament on va assassinar un home, i va ser detingut al propi centre.

Sense saber com abordar els residents del centre, Makarenko i els seus pocs auxiliars van recórrer als llibres de pedagogia, en els quals no trobava respostes clares als seus problemes.

Va veure aleshores que no necessitava fórmules llibresques. Que, de totes formes, no podria adaptar-se a aquella situació, sinó que necessitava una anàlisis pròpia i concreta.

Un dels xavals, Zadoróv, li va donar el motiu per a que Makarenko emprenguera la seua última temptativa desesperada de fer-se amb la situació.

En resposta a la invitació del director de que anara a tallar llenya, el jove va contestar amb despreocupació:

- Talla-la tu!

A propòsit d’açò, Makarenko escriu al seu llibre Poema pedagògic:

“Enfurismat i ofès, dut a la desesperació i el frenesí per tots els mesos precedents, em vaig llençar sobre Zadoróv. El vaig bufetejar. El vaig bufetejar amb tanta força, que va vacil·lar i va caure contra l’estufa. El vaig colpejar per segona vegada i agafant-lo pel coll i alçant-lo , li vaig pegar una vegada més.”

4 comentaris:

Raul Uberos ha dit...

wooooooooo
ke extrany...
enkara ke no entenk molt be el ke diu la lletra...
pero esta molt wai...
a mi em fa falta un micro millor...
pero precis...
el atre dia vaig fer una kanso...
i per kulpa de la mala kalitat del micro (3,5 €(es bo, bo pa fer la ma))
la vaig kagar...
bueno artes...
aw...
em sap mal... pero... enkara no e penjat el "disk-maketa" ixe...
bueno xe salut
aw

el Xerra ha dit...

acollonant final
jam diràs com collons l'has fet

Ment incoherent ha dit...

Aixo del final...
ibkreible...
ara ke ho he sentit... (es ke l'altra vegada no tenia temps i no la vaig akabar de escoltar)
pero mola molt...

seguix tirantli!!
AW XE!!

Didac ha dit...

Ieee josep!!! Molt bona la cançó! jajaja si el senyor Makarenko et veguera...segur que estava orgullos de tu xDDD.
Ahh per cert m'he baixat la primavera bionica, ja et dire que em pareix!
Ens veiem el dimecres!Salut!!